Museoiden avajaiset

Museoiden avajaiset ja kotiseutuillat

Kotiseutujuhlia on kirkonmäellä järjestetty jo vuodesta 1973 lähtien ja niissä on ollut erilaista ohjelmaa kuten esitelmiä, puheita, keskustelunäytelmiä ja tietysti musiikkia ja lauluesityksiä. Juhla pidettiin yleensä aina heinäkuun viimeisenä torstaina ja tämä ajankohta on säilynyt nykypäivään asti. Viime vuosina juhla tai kotiseutuilta, kuten sitä on alettu kutsua,  pidetty kansanlaulukirkkona yhteistyössä Eurajoen seurakunnan kanssa. Ensin on kuultu saarna ja sitten kansanmusiikkia eri pelimannien esittämänä. Lopuksi on juotu Maaseutunaisten tarjoilemat kahvit ulkona. Vuosina 2020 ja 2021 tapahtumaa ei ole pidetty koronan vuoksi. Vuonna 2022 kotiseutuiltaa vietettiin laulamalla yhteisesti jumalanpalveluksen ja kahvitarjoilun jälkeen. Laulattajina ja säestäjinä toimivat kanttori Piia Heininen ja pastori Ilona Koivisto.

Museoiden avajaisissa on vuosien varrella nähty paljon erilaisia työnäytöksiä kuten vihtojen sitomista, lampaan kerintää, rattaiden tervausta, pärekorien tekoa, kivien halkaisemista, pyykkäystä, kirveen teroitusta ym. Pitkään avajaisten ohjelmassa oli myös köydenvetokilpailu, jossa oli yleensä kaksi yhdistystä tai yritystä vastakkain. Maamoottoreita, höyrykonetta ja muita vanhoja koneita on esitelty ja ne ovat herättäneet kiinnostusta. 2012 vietettiin juhlavuotta, kun Sarka-museo valitsi Irjanteen museot vuoden museoksi. Kartanonherra ja -rouva ovat usein olleet juontamassa avajaiset ja on nähty erilaisia soitto- ja lauluesityksiä ja kuunneltu monenlaisia esitelmiä ja puheita. Lisäksi on ollut erilaisten esineiden näyttelyitä kuten soitinnäyttely ja kotiseutumuseon yläkerran vitriinissä on ollut vaihtuvia näyttelyitä eri teemoista, esimerkiksi nukkenäyttely, korttinäyttely ja muistokirjanäyttely.

Vuonna 2016, kun yhdistys täytti 60 vuotta, avajaisissa nähtiin pienoisnäytelmä aiheeseen liittyen ja 2017 museokauden avajaisissa oli halonhakkuukisa, johon osallistuivat Eurajoen kotiseutuyhdistyksen, Eurajoen Lions clubin, Eurajoen metsästysseuran, Ylisenpään kyläyhdistyksen, Eurajoen Karjalaseuran sekä Luvia Seoran joukkueet. Jokaisessa oli kaksi kilpailijaa. Kisan voitti Eurajoen metsästysseuran joukkue, jossa kilpailivat Jussi Lainio ja Pentti Lähde.

Vuoden 2022 lauluilta
Pitovelliä kaadetaan kattilaan tarjoiltavaksi 2022
Kansanlaulukirkko 2017. Esiintymässä Risto Kupari
Itse ideoimassaan pienoisnäytelmässä näyttelivat vas. Jukka Kujala ja Hannu-Uusi-Uola 2016

Alla kuvakaruselli, klikkaa nuolta oikealla tai pikkupalloja alhaalla ja sitten kuvaa niin se suurenee!