Maatalousmuseo

Maatalousmuseon esineiden hankinta aloitettiin 1982 luetteloimalla vuosina 1935-1950 Eurajoella käytössä olleita maatalouskoneita ja -työkaluja. Siihen työhön valittiin oma toimikuntansa, samaten kuin tavaroiden keräystä varten. Yhdistys sai erittäin paljon lahjoituksia ja kun esineet sijoitettiin maatalousmuseoon, kunkin esineen viereen sijoitettiin kortti, jossa mainitaan esineen nimi, numero, käyttötarkoitus ja esineen lahjoittaja. Kortit tekstasi Aili Asikainen. Kyltin “Maatalousmuseo” rakennuksen päätyyn valmisti Toivo Lehtomaa.

Esineiden ja koneiden kuljetus, puhdistus, kunnostus ja esillepano tehtiin talkoovoimin. Satakunnan museon konservaattori Unto Salonen piti museoesineiden käsittelyn, puhdistamisen ja ruostesuojauksen koulutustilaisuuden talkoolaisille.

Kokoelma sisältää paljon isoja esineitä, kuten mm. höyrykoneen, useita eri-ikäisiä traktoreita, tappureita, toimivan tuulimoottorin, hevoskierron ja Suomen ensimmäisen yhdistelmäkylvökoneen. Lisäksi museossa on maataloustyökalujen lisäksi mm. kalastusesineitä, rattaita, rekiä, metsätyökaluja, karjatalousesineistöä ja pieni sepän paja työkaluineen.

Esineitä tuli myös muualta kuin Eurajoelta, esimerkiksi hevoskiertopuimakone haettiin Äetsän Kämmäkästä (nyk. Sastamala.) Lokakuussa 1985 Eurajoella oli piispantarkastus ja tarkastajat kävivät tutustumassa myös Irjanteen museoihin. Myös arkkipiispa John Vikström oli mukana. Esineitä on lahjoitettu vielä viime vuosinakin; tosin maatalousmuseo on niin täynnä, ettei isompia esineitä sinne enää mahdu ja osa on varastoitu muualle.

Kotiseutuyhdistys sai myös Kaarlo Liukkaalta hienon taululahjoituksen 17.6.2010. Taulu on Maissi Niittyrannan maalaus Munakarin venevajasta ja paateista. Lahjoituksen otti vastaan Pertti Lehtimäki ja se on sijoitettu Munakarin huoneen seinälle, keisarin muotokuvan viereen.

Museoiden perustamisesta kerrotaan yksityiskohtaisemmin Kotiseutumme Eurajoki-kirjasarjan osassa XII.

Alla kuvakaruselli, klikkaa nuolta oikealla tai pikkupalloja alhaalla ja sitten kuvaa, niin se suurenee!