Munakarin huone

Keväällä 1989 Eurajoen kunta peri Munakarin veljesten eli “poikien”, Martti ja Aarne Suomisen kalastajatilan jäämistön ja lahjoitti sen edelleen kotiseutuyhdistykselle museoitavaksi. Jäämistöä varten rakennettiin oma huone maatalousmuseon pohjoisenpuoliseen päätyyn, ja keväällä 2023 esineet siirrettiin viereiseen huoneeseen, kun apteekkimuseo muutti päätyhuoneeseen.

Munakarin Martti (1909-1978) ja Aarne (1914-1983) Suominen olivat ”legendoja jo eläessään”, kuten usein on todettu. He asuivat äitinsä kanssa ja äidin kuoleman jälkeen kahdestaan vanhoina poikina Munakarin saaressa ja elättivät itsensä kalastamalla ja linnustamalla.

Pentti Saaristo on kirjoittanut heistä näytelmän “Munakarin veljekset”, jota on esitetty Kuivalahden kesäteatterissa viitenä kesänä ja sen on nähnyt yli 30 000 katsojaa kaiken kaikkiaan. Ensimmäiset esitykset olivat vuosina 1980-1982 ja uusintanäytökset 1993 ja 2010. Suomisen veljekset eivät itse käyneet näytelmää katsomassa, koska ”he tiesivät jo, miten täällä torpassa on vuosikymmenet eletty.”

Veljeksillä riitti monenlaisia tarinoita ja he tunsivat Olkiluodon merialueen kuin omat taskunsa, eläen vaatimattomasti luontoa seuraten ja kunnioittaen. He pysyivät naimattomina, vaikka naisvieraita ja morsiankokelaita joskus Munakarissa kävikin.

Heidän rauhansa kuitenkin rikkoontui, kun Olkiluotoon alettiin rakentaa ydinvoimalaa 1970-luvulla. ”Ja eiköst jumalaut, keskell tiät ol rakennett uus tehdas!” huudahti Aarne värikkäällä tavallaan, käytyään kävelyllä ns. ”Vihollismaan nokassa.” Veljekset saivat kuitenkin asua mökissään loppuun asti. Martti kuoli kotonaan 1978 ja Aarne 1983.

Munakarin huoneessa ovat näytteillä myös Venäjän keisarin, Aleksanteri kolmannen ja hänen vaimonsa Maria Fjodorovnan muotokuvat, jotka Suomisen veljesten isä oli vuonna 1908 saanut kiitokseksi urotyöstään, palvellessaan rakuunana. Hän oli pelastanut Lappeenrannassa varuskunnan komentajakapteenin tyttären hukkumasta ja saanut urheudestaan muistoksi keisariparin kuvat sekä 100 ruplaa rahaa. Moni on yrittänyt ostaa kuvia, mutta Munakarissa ne pysyivät siihen asti kun ne siirrettiin museon seinälle.

(Tekstin lähteenä Pentti Saaristo: Kylätarinoita – Kotiseutumme Eurajoki ja Lappi VIII)

Munakarin huoneesta pääsee apteekkimuseoon
Munakarin huoneesta on käynti ulos
Veljekset lohikaupoilla Raumalla 1950-luvulla
Vasemmalla Aarne ja oikella Martti Suominen kotilaiturillaan Munakarissa 1970-luvulla

Alla kuvakaruselli, klikkaa nuolta oikealla tai pikkupalloja alhaalla ja sitten kuvaa, niin se suurenee!