Apteekkimuseo

Uudistettu Apteekkimuseo on nyt avattu Irjanteella!

Kotiseutuyhdistyksen apteekkimuseo on siirretty Irjanteelle maatalousmuseon  yhteyteen keväällä 2023 Eurajoen Kristillisen Opiston tiloista.

Tervetuloa tutustumaan esimerkiksi ryhmänä, tiedustelut Eurajoen kunnan matkailutoimesta, p.044 3124 216, josta voi tilata myös asiantuntevan opastuksen.

Apteekkimuseo on perustettu vuonna 2009 ja se oli aluksi Voltti-talolla, kunnes siirrettiin Opistolle 2014.

Eurajoella pitkään apteekkarina toimineen Raija Hakolan lahjoittama apteekkiesineistö on koottu kuvaamaan 1940-1950-lukujen apteekkia, vaikka osa esineistä onkin sitä vanhempia tai uudempia. Hankkeen toteuttivat yhdessä Eurajoen kunnan ja kotiseutuyhdistyksen kanssa Rauman seudun kotiseutumuseoiden yhteishankkeen työntekijät. Tämän museoiden yhteishankkeen tarkoituksena oli kehittää yhdessä Rauman seudun museoita, mm. kartoittamalla museoiden esineistöjen ja rakennusten kuntoa, luetteloimalla ja huoltamalla esineitä ja suunnittelemalla muutenkin tulevia toimintoja yhteistyössä.

Apteekkimuseo on ainoa laatuaan Satakunnassa, koska se sisältää laajan apteekkitavaramäärän, kuten lääkepullojen ja -purkkien yms. lisäksi runsaasti myös kalusteita ja muuta tarpeistoa, esimerkiksi työvälineitä, joiden avulla apteekissa on itse valmistettu lääkkeitä. Museoon astuessa tuntuukin siltä, kuin oikeasti astuisi muutaman vuosikymmenen takaiseen apteekkiin, tuoksuineen kaikkineen.

Apteekkimuseon esineistö

Esineitä on koottu apteekin kellariin aina kun niitä on jäänyt pois käytöstä. Myös museon kalusteet ovat olleet käytössä Eurajoella ja ne ovat  siirtyneet apteekkarilta toiselle. Raija Hakola on toiminut Eurajoella apteekkarina vuosina 1987-2012.

Vanhin esineistä lienee iso vaaka, joka on vuodelta 1889. Rohdosmylly oli ennen tärkeä työkalu lääkkeiden valmistuksessa, koska kasvirohdoksia on käytetty lääkintään jo satoja vuosia ja lääkkeet valmistettiin pääosin apteekeissa, kunnes 1950-luvulla ns. patenttilääkkeet eli teolliset lääkkeet alkoivat yleistyä. Esimerkkeinä rohdoksista voisi mainita esim.  pajunkuori vilustumiseen ja ulkoisesti käytettynä ruhjeisiin, pikiöljy yskänlääkkeenä, tammenkuori ripuliin, sormustinkukka sydänlääkkeenä ja virmajuuri eli valeriaana rauhoittavana lääkkeenä.

Museossa on paljon esineitä, joita käytettiin lääkkeiden valmistukseen, kuten huhmareita, joissa sekoitettiin voiteita survimilla, pelikortteja käytettiin voiteen kokoamiseen ja astian seinämien puhdistamiseen. Höyryhauteessa uutettiin vaikuttavia aineita joko veteen tai lasisessa perkolaattorissa spriihin. Vaakoja tarvittiin määrien punnitsemiseen jatkuvasti, koska jauhemaisia lääkkeitä punnittiin paljon valmiiksi ja pakattiin paperisiin kuoriin. Raaka-aineille tarvittiin paljon pulloja ja purnukoita. Viimeisimmät niistä tyhjennettiin kesällä 2009.