Ajankohtaista

Vallitsevan koronatilanteen vuoksi kotiseutuyhdistyksellä ei ole toistaiseksi tapahtumia tai kulttuurimatkoja tiedossa. Tapahtumista ym. ilmoitetaan näiden sivujen lisäksi facebookissa (Eurajoen kotiseutuyhdistys) sekä kaupunkilehti Raumalaisen yhdistykset-palstalla.

Kotiseutulehti (tiedote) ilmestyy marras-joulukuun vaihteessa.

Irjanteen museoilla avoimet ovet sunnuntaina 4.10.2020 klo 12-16.

Sunnuntaina 4.10.2020 Eurajoella oli avoinna useita kulttuurikohteita: Välimaan torppa, vesitorni ja Foucaultin heiluri, Luvian kotiseutumuseo, Vuojoen kartano sekä Irjanteen museot vapaasti tutustuttavissa klo 12-15.

Kävijöitä olikin liikkeellä mukavasti kaikissa kohteissa.

Hevoskynnön SM-kisat pidettiin Vuojoen kartanolla 12.9.2020.

Lisää kisoista osiossa Hevoskyntökisat.

Koulumuseon avajaiset pidettiin Irjanteen museoilla 8.8.2020.

Ohjelmassa oli Opetushallituksen pääjohtajan, Olli-Pekka Heinosen terveiset opetushallituksesta, Vesa-Pekka Leinon puhe sekä Ella Lehtolan musiikkiesitys.

Puhujakorokkeena toimivat koulumuseon rappuset. Olli-Pekka Heinonen toi opetushallituksen terveiset juhlayleisölle
Olli-Pekka Heinonen lahjoitti museolle salkkunsa opetusministerin pestistä vuodelta 1996 ja sen vastaanotti kotiseutuyhdistyksen pj Tapani Rihtimäki
Kunnan sivistysjohtaja Vesa-Pekka Leino kertoi Eurajoen koulujen kuulumisista ja suunnitelmista syksyn varalle
Juhlayleisöä helteisessä säässä
Vasemmalta Vesa-Pekka Leino, Olli-Pekka Heinonen ja Tapani Rihtimäki
Ella Lehtola esitti haitarimusiikkia
Kakkukahvit juotiin juhlan lopuksi (kuva Mervi Salonen)
Kaija ja Katja Eurajoen Ylisenpään kyläyhdistyksestä kahvittivat vieraat (Kuva Mervi Salonen)

Kotiseutumme Eurajoki osa 32 on ilmestynyt ja ostettavissa

Kotiseutumme osa 32 on uunituore ja sitä on ostettavissa Eurajoen kunnan Matkailuinfosta Eurajoen Portilta, tai tiedustelemalla numerosta 044 991 0075. Myös hevoskynnöissä myydään kirjaa infoteltalla.

Kirjan hinta on 20 euroa ja toimitamme myös postiennakolla, jolloin hinta on 30 euroa. Lisätietoa kirjasta sivulla Kotiseutumme Eurajoki ja muut julkaisut.

Hevoskynnön SM-kisat ja hevoslysti Vuojoen kartanolla lauantaina 12.9.2020 klo 11.00.

Hevosaiheista ohjelmaa ja kepparikisat klo 12.00. Keittolounasta tarjolla ravintola Vuojoen tiloissa. Lisää tietoa ja kuvia menneiden vuosien kynnöistä osiossa Hevoskyntökisat sekä facebookissa: Hevoskynnön SM-kisat.

Liput 12 vuotta täyttäneiltä 10 euroa.

Ilmoittautumiset kyntökisaan numeroon 044 991 0075.

Etsintäkuulutus Vihtori Heinosen töistä

Irjanteen maatalousmuseolla on jo vuodesta 1988 ollut esillä eurajokelaissyntyisen, sittemmin Raumalla asuneen Vihtori Heinosen ihmis-ja eläinaiheisia veistoksia. Heinonen työskenteli nuorena miehenä Vuojoen kartanolla ja töitä ovat innoittaneet maaseudun askareet. Esillä on 19 erilaista teosta, ja osa niistä on tulossa Satakunnan ITE-taiteen näyttelyyn.

Satakunnan ITE-työryhmä haluaisi tietää, onko jossain muualla, esim. yksityiskodissa lisää Heinosen töitä. Jos tiedät teoksista jotain, ota yhteyttä osoitteeseen grano.veli@gmail.com/ Veli Granö

Kuva: ITE Satakunnassa/Veli Granö