Ajankohtaista

Yhdistyksen syyskokous ja joulupuuro-sekä torttukahvitarjoilu Eurajoen Kristillisellä opistolla pe 17.12.2021 klo 17.00.

Tilaisuudessa valitaan uusi puheenjohtaja sekä johtokunnan

jäsenet erovuoroisten tilalle tai jatkoon.

Lämpimästi tervetuloa!

Irjanteen museot ovat sulkeutuneet tältä kesältä, mutta ryhmien on edelleen mahdollista päästä tutustumaan museoihin tai Apteekkimuseoon erikseen sopimalla. Tiedustelut Eurajoen matkailutoimesta, p.044 3124 216.

Kiitos kävijöille kuluneesta kesästä ja palataan asiaan kesällä 2022!

Tulevista tapahtumista tiedotetaan tällä sivulla, Facebookissa(Eurajoen kotiseutuyhdistys), Raumalainen.fi-lehden yhdistyspalstalla sekä Irjanteen kirkonmäen Ilmari-ilmoitustaulussa.

Vuonna 2020 ilmestynyttä Kotiseutumme Eurajoki osa 32-kirjaa on vielä ostettavissa 20 euron hintaan sekä 2017 ilmestynyttä Eurajoki-kuvateosta 25 euron hintaan. Myös vanhempia Kotiseutumme-kirjoja voi tiedustella.

Ilmoitustaulu Ilmarin perustuksia tekemässä Hannu Uusi-Uola ja Jukka Laivanen

Koulumuseon avajaiset pidettiin Irjanteen museoilla 8.8.2020.

Ohjelmassa oli Opetushallituksen pääjohtajan, Olli-Pekka Heinosen terveiset opetushallituksesta, Vesa-Pekka Leinon puhe sekä Ella Lehtolan musiikkiesitys.

Puhujakorokkeena toimivat koulumuseon rappuset. Olli-Pekka Heinonen toi opetushallituksen terveiset juhlayleisölle
Olli-Pekka Heinonen lahjoitti museolle salkkunsa opetusministerin pestistä vuodelta 1996 ja sen vastaanotti kotiseutuyhdistyksen pj Tapani Rihtimäki
Kunnan sivistysjohtaja Vesa-Pekka Leino kertoi Eurajoen koulujen kuulumisista ja suunnitelmista syksyn varalle
Juhlayleisöä helteisessä säässä
Vasemmalta Vesa-Pekka Leino, Olli-Pekka Heinonen ja Tapani Rihtimäki
Ella Lehtola esitti haitarimusiikkia
Kakkukahvit juotiin juhlan lopuksi (kuva Mervi Salonen)
Kaija ja Katja Eurajoen Ylisenpään kyläyhdistyksestä kahvittivat vieraat (Kuva Mervi Salonen)

Kotiseutumme Eurajoki osa 32 on ilmestynyt ja ostettavissa

Kotiseutumme osa 32 on uunituore ja sitä on ostettavissa Eurajoen kunnan Matkailuinfosta Eurajoen Portilta, tai tiedustelemalla numerosta 044 991 0075. Myös hevoskynnöissä myydään kirjaa infoteltalla.

Kirjan hinta on 20 euroa ja toimitamme myös postiennakolla, jolloin hinta on 30 euroa. Lisätietoa kirjasta sivulla Kotiseutumme Eurajoki ja muut julkaisut.

Etsintäkuulutus Vihtori Heinosen töistä

Irjanteen maatalousmuseolla on jo vuodesta 1988 ollut esillä eurajokelaissyntyisen, sittemmin Raumalla asuneen Vihtori Heinosen ihmis-ja eläinaiheisia veistoksia. Heinonen työskenteli nuorena miehenä Vuojoen kartanolla ja töitä ovat innoittaneet maaseudun askareet. Esillä on 19 erilaista teosta, ja osa niistä on ollut myös Satakunnan ITE-taiteen näyttelyssä.

Satakunnan ITE-työryhmä haluaisi tietää, onko jossain muualla, esim. yksityiskodissa lisää Heinosen töitä. Jos tiedät teoksista jotain, ota yhteyttä osoitteeseen grano.veli@gmail.com/ Veli Granö

Kuva: ITE Satakunnassa/Veli Granö