Koulumuseon avajaiset pidettiin Irjanteen museoilla 8.8.2020.

Ohjelmassa oli Opetushallituksen pääjohtajan, Olli-Pekka Heinosen terveiset opetushallituksesta, Vesa-Pekka Leinon puhe sekä Ella Lehtolan musiikkiesitys.

Puhujakorokkeena toimivat koulumuseon rappuset. Olli-Pekka Heinonen toi opetushallituksen terveiset juhlayleisölle
Olli-Pekka Heinonen lahjoitti museolle salkkunsa opetusministerin pestistä vuodelta 1996 ja sen vastaanotti kotiseutuyhdistyksen pj Tapani Rihtimäki
Kunnan sivistysjohtaja Vesa-Pekka Leino kertoi Eurajoen koulujen kuulumisista ja suunnitelmista syksyn varalle
Juhlayleisöä helteisessä säässä
Vasemmalta Vesa-Pekka Leino, Olli-Pekka Heinonen ja Tapani Rihtimäki
Ella Lehtola esitti haitarimusiikkia
Kakkukahvit juotiin juhlan lopuksi (kuva Mervi Salonen)
Kaija ja Katja Eurajoen Ylisenpään kyläyhdistyksestä kahvittivat vieraat (Kuva Mervi Salonen)

Etsintäkuulutus Vihtori Heinosen töistä

Irjanteen maatalousmuseolla on jo vuodesta 1988 ollut esillä eurajokelaissyntyisen, sittemmin Raumalla asuneen Vihtori Heinosen ihmis-ja eläinaiheisia veistoksia. Heinonen työskenteli nuorena miehenä Vuojoen kartanolla ja töitä ovat innoittaneet maaseudun askareet. Esillä on 19 erilaista teosta, ja osa niistä on ollut myös Satakunnan ITE-taiteen näyttelyssä.

Satakunnan ITE-työryhmä haluaisi tietää, onko jossain muualla, esim. yksityiskodissa lisää Heinosen töitä. Jos tiedät teoksista jotain, ota yhteyttä osoitteeseen grano.veli@gmail.com/ Veli Granö

Kuva: ITE Satakunnassa/Veli Granö