Irjanteen museot ovat taas avoinna kesällä 2024 kesäsunnuntaisin klo 12-18.

Museoihin voi kuitenkin tutustua eri sopimuksesta, esimerkiksi ryhmät, tiedustelut Eurajoen matkailutoimesta 044 3124 216 tai 044 991 0075.

Ryhmäkierroksille on tilattavissa opas Eurajoen Oppaista ja kahvitarjoilu.

Ryhmähinnat (kaikki museot): 10-19 henkeä 40 euroa; 20-29 henkeä 70 euroa, 30-39 henkeä 100 euroa, jne.

Ryhmähinnat (vain yksi museo): 10-29 henkeä 40 euroa, 30-59 henkeä 60 euroa, jne.

Hevoskynnön SM-kisat käytiin Vuojoen kartanon pellolla lauantaina 9.9.2023 erinomaisen upeassa säässä. Suuret kiitokset taas kaikille osallistujille, yleisölle ja yhteistyökumppaneille sekä talkoolaisille! Valikossa Hevoskyntökisat kisan tulokset ja lisää kuvia kisoista.

Kartanonherra Vesa Leskinen ja kartanonrouva Minna-Mari Kares kuljetetaan kisapaikalle. Ohjaksissa Manu Vanha-Rauvola ja oikealla Eeva Ketola.
Avoimen sarjan voittivat jyllanninhevoset Gunnar ja Ludvig, kyntäjänä Sami Lappalainen. Kuvassa myös avustaja Viola Kantola, joka toimii Samin työparina Koffin olutvankkureissa.

Kotiseutumme osa 33 on ilmestynyt ja hankittavissa 20 euron hintaan numerosta 044 991 0075.

Seuraavassa kirjan aiheita: kirjoittajat suluissa):  Eurajoen Nuorisosoittokunta (Vesa-Pekka Leino, Miikka Laihonen, Anna-Maija Korsimaa, Raimo Ovaska, Karri Laihonen, Timo Koskinen ja Manfred Giese) Kelloseppä Suomisen perhe, Juppe Sarmiala), Väinö ja Saida Suojamaa (Helena Hovila), Lavilan suku, Irjanteen kylä ja  kartano, Triipun veljekset, Veljet Mäkilä (Leena Falttu), Apteekkari Raija Hakola, Ruikan mylly (Heikki Lehtonen), Rötöksiä Eurajoella (Aulis Saarinen); Orjasaaren retkipolku (Leena Tenlen), Jokiniemen talo (Marja Hiltunen),  Lapinjoki-soutu, Foucault-heiluri, Eurajoki soi- neljäs säkeistö (Jukka O. Mattila), Kalevi Huhtikari (Lassi Jaakkola), Koponkoski (Maila Ruponen), VT8-parannushanke (Vesa Jalonen)

kansikuvassa Koponkoski (kuva: Ilkka Heikkilä)

Apteekkimuseo on kevään aikana siirretty Irjanteelle, maatalousmuseon päätyyn. Alla kuva uusista tiloista. Tervetuloa tutustumaan myös siihen!

Liity aktiivisesti toimivan yhdistyksemme jäseneksi! Saat 2017 ilmestyneen Eurajoki-kuvateoksen liittymislahjaksi. Kuvateosta voi myös ostaa omaksi tai lahjaksi 25 euron hintaan, tiedustelut numerosta 044 991 0075.

Myös Kotiseutumme Eurajoki-sarjan kirjoja voit kysellä samasta numerosta ja täydentää 33- osaista sarjaa, jos osia puuttuu.

Koulumuseon avajaiset pidettiin Irjanteen museoilla 8.8.2020.

Ohjelmassa oli Opetushallituksen pääjohtajan, Olli-Pekka Heinosen terveiset opetushallituksesta, Vesa-Pekka Leinon puhe sekä Ella Lehtolan musiikkiesitys.

Puhujakorokkeena toimivat koulumuseon rappuset. Olli-Pekka Heinonen toi opetushallituksen terveiset juhlayleisölle
Olli-Pekka Heinonen lahjoitti museolle salkkunsa opetusministerin pestistä vuodelta 1996 ja sen vastaanotti kotiseutuyhdistyksen pj Tapani Rihtimäki
Kunnan sivistysjohtaja Vesa-Pekka Leino kertoi Eurajoen koulujen kuulumisista ja suunnitelmista syksyn varalle
Juhlayleisöä helteisessä säässä
Vasemmalta Vesa-Pekka Leino, Olli-Pekka Heinonen ja Tapani Rihtimäki
Ella Lehtola esitti haitarimusiikkia
Kakkukahvit juotiin juhlan lopuksi (kuva Mervi Salonen)
Kaija ja Katja Eurajoen Ylisenpään kyläyhdistyksestä kahvittivat vieraat (Kuva Mervi Salonen)

Etsintäkuulutus Vihtori Heinosen töistä

Irjanteen maatalousmuseolla on jo vuodesta 1988 ollut esillä eurajokelaissyntyisen, sittemmin Raumalla asuneen Vihtori Heinosen ihmis-ja eläinaiheisia veistoksia. Heinonen työskenteli nuorena miehenä Vuojoen kartanolla ja töitä ovat innoittaneet maaseudun askareet. Esillä on 19 erilaista teosta, ja osa niistä on ollut myös Satakunnan ITE-taiteen näyttelyssä.

Satakunnan ITE-työryhmä haluaisi tietää, onko jossain muualla, esim. yksityiskodeissa lisää Heinosen töitä. Jos tiedät teoksista jotain, ota yhteyttä osoitteeseen grano.veli@gmail.com/ Veli Granö

Kuva: ITE Satakunnassa/Veli Granö