Kotiseutumuseo

Näkymä makasiinin alakerrasta

Lainamakasiinissa, maatalousmuseon ja kirkon vieressä sijaitseva kotiseutumuseo on perustettu jo paljon ennen maatalousmuseon valmistumista, eli vuonna 1963. Esineitä on kaikkiaan noin 2000.

1956 perustetulla kotiseutuyhdistyksellä oli alun perinkin tavoitteena perustaa kotiseutumuseo ja tiloiksi saatiin vuonna 1957 manttaalikunnan lahjoituksena Irjanteen kirkonmäellä sijaitseva vuonna 1833 rakennettu lainamakasiini.  Noin 150 neliön tila kahdessa eri kerroksessa kunnostettiin ja 1958 alettiin kerätä sopivia esineitä. Kerääjiä valittiin kaikkiaan 21 eri puolilta Eurajokea ja heitä kehotettiin laittamaan muistiin esineiden käyttöä, omistusta ja historiaa koskevia tietoja. Esineet puhdistettiin ja kuljetettiin talkoovoimin, pienet esineet Irjanteelle suoraan ja isompia välivarastoitiin Kirkonkylään, pappilan vanhaan riiheen, joka oli kotiseutuyhdistyksen omistuksessa 1959-1977.

Makasiinissa on esillä paljon kotitalouteen ja erilaisiin kädentaitoihin sekä eri ammatteihin liittyviä pienesineistöä. Osa esineistä on saatu lahjoituksena Rauha ja Toivo Kuusiston kotimuseosta, joka oli aikoinaan Irjanteen Sipilässä. Suurimpia esineitä ovat lastenrattaat, kaksi vanhaa polkupyörää, kangaspuut sekä Vuojoen kartanolla käytössä ollut mankeli. Yläkerran vitriineissä on kesäisin ollut esillä vaihtuvia näyttelyitä eri teemoihin liittyen.

Alla kuvakaruselli, klikkaa nuolta oikealla tai pikkupalloja alhaalla ja sitten kuvaa, niin se suurenee!